Hamownia obciążeniowa Wrocław

Hamownia jest urządzeniem umożliwiającym dokonywanie serii pomiarów, na podstawie których można wyznaczyć charakterystykę silnika, a także symulować warunki panujące na drodze w kontrolowanych warunkach laboratorium.

Jak wygląda hamownia?

Jako kierowcy najczęściej do czynienia będziemy mieli z hamownią podwoziową. Istnieją też hamownie silnikowe, umożliwiające obciążenie bezpośrednio silnika, ale te są używane w szczególnych przypadkach. Hamownia podwoziowa ma postać platformy z rolkami, na które wjeżdża się kołami napędowymi. Hamownie takie występują w odmianach dla pojazdów z jedną, jak i dwiema osiami napędowymi.

Dla kogo badanie na hamowni i ile kosztuje?

Z hamowni mogą skorzystać wszyscy, którzy chcą dokonać wyznaczenia charakterystyki silnika, czyli wielopunktowego pomiaru momentu obrotowego i mocy silnika w zależności od jego prędkości obrotowej. Są to parametry podstawowe, a jako pomocnicze oznaczane mogą być np. ciśnienie doładowania czy kąt wyprzedzenia zapłonu.

bmw-525d-177km-bmg

Źródło: bmgtuning.pl/hamownia-wrocław
 

Badanie na hamowni umożliwia diagnozowanie niedomagań i usterek jednostki napędowej oraz układu przeniesienia napędu. Znajomość dokładnej charakterystyki silnika przydaje się w przypadku tuningu silnika, czyli zwiększania jego osiągów. Koszt badania zazwyczaj zawiera się w przedziale 150-200 zł, a samo badanie jest bardzo szybkie.

Hamownia inercyjna czy obciążeniowa?

W odróżnieniu od hamowni inercyjnej, w której elementem obciążającym jest koło zamachowe, hamownia obciążeniowa umożliwia znacznie precyzyjniejsze odwzorowanie warunków panujących na drodze. Hamowanie układu jezdnego hamowni obciążeniowej odbywa się za pomocą hamulca hydrokinetycznego lub elektrowirowego na bieżąco, co daje możliwość „strojenia” jednostki napędowej w czasie rzeczywistym. W związku z powyższym wydaje się, że hamownie obciążeniowe zapewniają znacznie większe możliwości.